Eerste update! - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Roos Visser - WaarBenJij.nu Eerste update! - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Roos Visser - WaarBenJij.nu

Eerste update!

Blijf op de hoogte en volg Roos

21 Oktober 2015 | Filipijnen, El Nido

Dag 1: Schiphol naar Manila.
Om 15:30 was het eindelijk zover. Samen met mijn ouders, jeffrey, joelle, Annemieke en suus zijn we richting Schiphol gegaan waar mijn reis zou beginnen. Het was nog spannend of de vlucht wel door zou gaan, omdat er in het noorden van de Filipijnen een tyfoon bleek te zijn. Wij moesten naar Manila en dat ligt onderin het noorden. Gelukkig mochten wij wel vertrekken en zijn we via een overstap in London begonnen aan een vlucht van 14 uur. De vlucht verliep goed alleen het laatste uur was er heel veel turbulentie. We hebben een uur rondjes gevlogen boven Manila en mochten niet landen. Er werd niet gezegd waarom (stressmomentje!), maar later bleek dat er een kleine aardbeving was als gevolg van de tyfoon, waardoor het landen niet mogelijk was.

Eenmaal buiten gekomen met onze backpacks waaide en regende het erg hard. We hadden snel een taxi gepakt naar een hostel. In manila was het 19:30 en al donker. We reden door de stad waar de wegen erg slecht waren en waar het verkeer een chaos was. Alles reed door elkaar en het scheelde iedere keer niets of we hadden een ongeluk. Ik dacht echt; als dit allemaal maar goed gaat.. Het hostel wat we hadden was prima en ernaast zat een winkeltje voor eten en drinken. Op straat kwamen meteen bedelende kindjes naar ons toe en mensen staarden ons heel erg aan. Dit was best even ongemakkelijk. We waren gesloopt dus zijn snel terug naar het hostel gegaan en zijn als een blok in slaap gevallen.

Dag 2: Manila naar Puerto Princesa
Vannacht was het heel gezellig in onze kamer. Het klonk vol toeterende auto’s, brommers en de karaoke van verderop had ook niet echt een eindtijd. Erg leuk alleen voor slapen niet heel ideaal haha. Rond een uur of 9 liepen we naar buiten om een ontbijtje te scoren, de lucht was strakblauw, de zon scheen en het was bloedheet. Dit terwijl het gister nog stormde! We hebben wat rondgelopen door de stad en moesten weer op tijd met een taxi naar het vliegveld, want om 15:00 uur zou onze volgende vlucht naar Puerto Princesa gaan. Dat is de hoofdstad van Palawan, een onwijs mooi eiland in het westen van de Filipijnen. Uiteindelijk zijn we om 17.00 uur gaan vliegen, dit omdat er een klein probleempje was; het vliegtuig was er namelijk nog niet. Gelukkig wel weer veilig geland en aangekomen op Puerto Princesa waar weer veel mensen ons aanstaarden en naar ons toekwamen om taxiritten aan te bieden.

We hadden een deal gesloten met een man die ons naar een hotel zou brengen en de volgende ochtend ook naar El Nido zou brengen. Dit is in het Noorden van Palawan waar voor zover wij gehoord hadden de allermooiste bounty-stranden zijn. We hadden een mooi hostel en gingen deze keer uiteten. We kregen als tip van de receptioniste dat we naar main-street moesten gaan. Hoe kwamen we daar? Ehm ja met de trycycle… een motor met een bakkie ernaast voor drie personen, maar waar de Filipijnen zich met zijn 7en inproppen. Over de hobbelwegen, goed vasthouden en gaan! We hebben gezellig gezeten bij een tentje met een live-zangertje en er hing een leuk sfeertje. Wat wel opvalt is dat overal bewakers/politie staan. Deze staan bij de ingang van winkels, restaurants, hotels met geweren om de boel in de gaten te houden denk ik. Aan de ene kant geeft dit een veilig gevoel, maar aan de andere kant ook weer niet.

Dag 3: Puerto Princesa naar El Nido

Vandaag zijn we erg vroeg opgestaan (6 uur!!), omdat we om 7 uur opgehaald zouden worden voor onze rit naar El Nido. Wij stonden keurig netjes klaar, maar nee.. geen busje. Om half 8 kwam het busje aan, maar vertrekken? Nee, nog niet.. wel wachten tot het vol is. Ene kant begrijpelijk natuurlijk alleen voor ons vergde het veel aanpassingsvermogen en flexibiliteit. Na anderhalf uur wachten in de middle of nowhere vertrok het busje en we zaten er totaal met zijn vijven in. De rit van 6 uur kon beginnen! Onderweg heb ik veel armoede gezien. Kindjes (die net kunnen lopen), lopen alleen in de berm, veel krotten, afval, dieren en de weg zit vol met gaten. De chauffeur toetert om de minuut en alles en iedereen op straat wijkt dan uit voor hem, heel apart om te zien hoe dat gaat.

Eenmaal aangekomen hebben we weer een trycyle gepakt richting het strand. Hier hebben we een erg leuk hostel gevonden waar we vanavond gaan slapen. Wanneer we de deur van ons bungalowtje openen, zien we de zee en lopen we zo het strand op. Morgen zijn we van plan om naar een parelwit strand te gaan. Hier heb ik veel zin in. Na elke dag een aantal uur reizen, lijkt het me lekker om een dagje te relaxen en te genieten van het weer hier.

Mijn verhaal wordt snel vervolgd!:) Groetjes, liefs en een kus uit de Filipijnen!
Roos.

• 21 Oktober 2015 - 17:35

Nel Groen:

Lieve roos en vriendinnen.

Jullie hebben meteen al veel meegemaakt maar
    leuk dat jullie het nu al zo leuk hebben en ook al
    Op de plek waar jullie aan de echte vakantie kunnen
    beginnen.wij hopen nog veel meer leuke dingen van
    jullie te horen en wensen jullie nog veel plezier.
    Heel veel Liefs van Opa en Oma.

• 21 Oktober 2015 - 22:03

Wilma:

Hé Roos,
    Geweldig om te lezen! Nu lekker genieten van wat vast een onvergetelijke reis gaat worden!
    Groetjes,
    Wilma

• 22 Oktober 2015 - 12:43

Marja Boudesteijn:

Hoi Roos,
    Leuk om je verhalen te lezen. Je zal heel veel meemaken en vooral er van leren. Ik wens je heel veel plezier en succes met alles!
    Groetjes,
    Marja Boudesteijn

• 22 Oktober 2015 - 14:55

Monique Groen :

Spannend Roos! Leuk om je zo te kunnen volgen. Geniet ervan en ik kijk uit naar de volgende update.
    Groetjes!

• 22 Oktober 2015 - 18:59

Sonja.:

lieve Roos, Wat leuk dat ik je zo kan volgen, jullie hebben al veel gezien en nu heerlijk van het mooie strand genieten, Leuk om te lezen wat jullie mee maken.Pas goed op jezelf en een dikke knuffel

• 22 Oktober 2015 - 21:19

Bo Van Ombergen:

Hoi Roossiej, wat kan je leuk schrijven. En wat heb je al veel meegemaakt in die paar dagen!! Benieuwd naar je volgende bericht xxx

• 22 Oktober 2015 - 21:49

Tessa:

Klinkt nu al super Roos! Lekker even relaxen heb je verdiend!! Xx Tessa

Jeff & Joelle :

Hee Roos! onwijs leuk dat we je zo kunnen volgen, lekker even relaxen en verder heel veel plezier en natuurlijk succes topper! we missen je nu al..

• 22 Oktober 2015 - 23:00

Marja Verruijt:

Hoi Roos, wat leuk om je verhaal te volgen. Als ik het zo lees, zie ik het helemaal voor me. Geniet lekker van het strand, maar vooral ook van alles om je heen! Veel plezier, dikke kus. Tante Mar.

• 23 Oktober 2015 - 13:58

Ingrid:

Hoi Roos, ontzettend leuk om jouw ervaringen te lezen. Kan me voortellen dat je af en toe even een dagje moet relaxen, geniet van je dagje strand. Veel plezier, gr Ingrid.

• 23 Oktober 2015 - 23:27

Renée D:

Hé Rosalina!
    Meteen al spannend, indrukwekkend, vermoeiend en relaxed :-)
    Leuk om te lezen! Geniet ervan!
    X Renée

• 24 Oktober 2015 - 15:06

Maureen:

Hoi Roos, een roerig begin, al dat reizen. Hoop dat je een onvergetelijke tijd tegemoet gast. Heel veel plezier en een dikke knuffel van Ron en Maureen

• 29 Oktober 2015 - 17:47

Sonja:

lieve Roos, wij hopen dat je,je draai een beetje gevonden heb, wij blijven een beetje op de hoogte via Joelle.. Geniet ervan en nog veel succes. Dikke knuffel van ons allemaal.Xxxx

• 04 November 2015 - 21:52

Harm & Wieteke:

Hoi Roos, wat een prachtige ervaring voor jou en je vriendinnen. En top om jou op deze manier te kunnen volgen. Geniet van alles wat er op je pad komt. Wij wensen je veel mooie, bijzondere en ontroerende momenten toe. Lieve groetjes van Harm & Wieteke

• 20 December 2015 - 14:15

Ingrid:

Hoi Roos,
    Nog heel veel plezier de laatste weken van deze mooie reis.
    Dikke kus, Ruud en Ingrid